lördag 1 mars 2014

Färgcirkel: Växter


Jag fick massor av växtfärgningsprover som nog är färgade någon gång på -70 eller -80-talet. De satt uppstuckna på en cirkel av ståltråd med en lite lapp i varje härva. Och vilket recept som används i en speciell bok. Fatta vilken skatt.Tyvärr trasslade det sig förfärligt och jag vet inte hur många timmar jag försökt trassla ut och sedan är det trassel igen innan man hinner vända sig om. Så för att underlätta för mig själv, som vill använda dessa prover i utbildning om vad som är svenska växtfärger samt vilka nyanser som kommer med importerade ämnen och vilka kemikalier man använt inom växtfärgning tidigare, stickade jag en färgarcirkel även för dessa prover. Nu är det bara att montera den på en skiva och skriva ut alla växter och recept.






Den understa bilden är på importerade växtämnen som indigo, krapp och cochenill. Alla de gula, bruna och beiga färgerna kommer från svenska växter. Det gröna är överfärgade gular färger med indigo. Jag gillar svampcirkeln mer. Tänk att alla de färgerna finns i svenska skogar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar