söndag 20 juli 2014

Just idag är jag rik...


...rik på färgkulla. På vägen hem så körde vi förbi mitt bästa färgkulleställe. Och det var helt magiskt gult. Tyvärr var bilen redan full med allt som hör barn och livet till och det fanns varken plats eller tid att stanna länge, men massa blommor fick ändå följa med hem. Jag kände mig så rik när jag satt i bilen i lukten av blommorna och såg dess gula prästkrageliknande blommor.


På det latinska namnet tinctoria vet man att det är en bra färgväxt...




Nu hänger de flesta på tork i buketter, endel ligger som enbart blommor på en tidning och torkar medans några står på spisen och kokar till ett färgtestbad. Man har inte roligare än man gör sig.


Här är några prover som vi gjorde under kursen på Nääs som jag skrivit om tidigare. De som låg i glasburkarna på bilden. Olika material, olika tillvägagångssätt och olika betningar. Rönnbär, kopparmynt och plommon bla. fick agera betmedel.



1 kommentar:

  1. Så kul att hitta din blogg! Färgkulla finns inte här, men det är dags att plocka renfana. Jag brukar inte torka växter, utan försöker hinna färga under växtsäsongen. Men allt växer så fort nu. Rallarrosen blommar för fullt, älggräset är snart utblommat. Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera