söndag 11 maj 2014

Plocka svamp på våren



I slutet av april var jag med på en vandring med svampklubben, det finns ju svamp året om även om allt inte är matsvamp. Det var som alltid lika roligt att träffa nördiga personer som har massor med kunskap. Då hittade vi både luktticka och sotticka. Jag har aldrig färgat med dem, men de ska vara bra färgsvampar, så jag lite till mitt lager. Jag torkar oftast svamp på tidningspapper, och detta var torra fina fjolårs exemplar. 



Jag delar alltid svampen innan jag torkar den. Det är lättare att göra det då och så torkar det mycket snabbare utan att ruttna eller mögla.



Visar också lite garn som jag färgade för någon månad sedan. Färgat med nyplockad klibbticka. När man färgar med klibbticka är det viktigt att skära bort skorpan på svampen. Den fastnar annars i grytan och då är det jobbigt att få bort kletet, en som provat och vet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar