torsdag 23 januari 2014

Favoritsvampar

Hösten 2010 gick jag kursen Svampkunskap I, en distanskurs på Umeå universitet. Mitt arbete som jag skrev då handlade om kanelspindlingarna och jag gjorde även färgtester på dessa. Delar av den svampen som jag färgade då var från 1987, men färgämnen i spindlingarna finns kvar även i gammal torkad svamp. Resultatet blev åtta färgkartor med 66 olika nyanser skiftande mellan rött, rosa, orange och gult. Detta släkte svampar hör nog till mina favoritfärgsvampar!





In autumn 2010 I took a course at Umeå University. I wrote then about Cortinarius-family and I even did dyeing tests on these. Parts of the mushrooms which I dyed with was from 1987, but the dyes in the Cortinarius-family remains even in old dried mushrooms. The result was eight color cards with 66 different shades varying from red, pink to orange and yellow. I think this is my favorite mushroom family.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar